Wat kan ik doen om mijn lichaam te ondersteunen
tijdens deze fase?

Voeding: wat is gezond?

Als je veertig gepasseerd bent weet je echt wel wat gezond is en wat niet, toch? Waarom dan al die aandacht voor voeding?
Het zal je niet ontgaan zijn dat er tegenwoordig anders gedacht wordt over gezond eten dan “vroeger” als gevolg van vernieuwde inzichten: teveel suiker is niet goed voor de mens en vetten juist weer minder schadelijk dan gedacht.
Echter je ziet soms door de bomen het bos niet meer door alle goedbedoelde voedingsadviezen op internet en facebook. Ik kan je helpen daarin keuzes te maken die bij je passen en voor jou haalbaar zijn.
Dit zal gericht zijn op voeding zoveel mogelijk in zijn natuurlijke vorm, en als het even kan biologisch. Geen pakjes en kant- en klaar producten maar eten dat jij én jouw lichaam herkent. Dat laatste is erg belangrijk omdat de motor in ons lichaam hier het beste op “draait”. In een benzinemotor kun je ook beter geen diesel stoppen, hoewel het ook een brandstof is. Nu kan ik hier nog een heel verhaal bij vertellen, maar je kunt ook een kijkje nemen op de site van PuurGezond! Met veel lekkere recepten die gemakkelijk te maken zijn word je vanzelf enthousiast door dit idee.
Wil je graag afvallen? Dan is de overstap naar gezondere voeding de basis hiervoor, stapsgewijs leer je volgens de PuurGezond! methode hoe je dit in je leven kunt toepassen, zodat je tenslotte niet anders meer wilt en definitief hebt afgerekend met de extra kilo’s. Leer lekker te vinden wat goed voor je is!
Vrouwen in de overgang en daarna hebben extra behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen (bijvoorbeeld vitamine D3 en B12, en ijzer, calcium en magnesium) om gezond en vitaal te blijven. Dit beschermt ook tegen gezondheidsrisico’s op latere leeftijd zoals botontkalking en hart- en vaatziekten. Ik zal dus extra aandacht besteden aan voeding die rijk is aan deze belangrijke stoffen. Soms is een extra "boost" nodig om door een lastige periode heen te komen. De organisatie Care for Women heeft speciaal voor vrouwen supplementen ontwikkeld van hoogwaardige kwaliteit. Ik kan je hierin adviseren.

Bewegen is belangrijk!

Stilstand is achteruitgang. Helaas is dat een feit als je de veertig gepasseerd bent.
Om ons lichaam in conditie te houden is het belangrijk om zoveel mogelijk te bewegen. En om fitter te worden moet je een tandje bijzetten.
Als je in conditie wilt blijven, zorg dan dat je minimaal een uur per dag matig intensief beweegt. Dat is beweging waar je hart van versnelt en je een beetje gaat transpireren. Het gaat om wandelen, fietsen, huishoudelijk werk, traplopen enzovoort. Maak er een gewoonte van om de fiets te pakken in plaats van de auto, en voor de trap te kiezen in plaats van de lift. Het lijkt zo vanzelfsprekend en toch vergeten we het steeds weer en kiezen voor de makkelijkste weg. Huishoudelijk werk wordt ook leuker als je bedenkt dat het goed is voor je gezondheid!
Een lichaam wordt fitter als je het uitdaagt door net even dat tandje extra bij te zetten. Getrainde spieren maken je lichaam sterker: hierdoor gebruikt je lichaam in ruststand gebruiken ook al meer energie (handig als je wilt afvallen). Het is goed tegen botontkalking, hart- en vaatziekten en gewrichtsklachten, en de opbouwende fase van het lichaam zorgt voor een optimale hormoonbalans. Kies daarom voor een sport die je lichaam laat werken, waarbij lichaam en geest zich aan zullen passen aan de hogere belasting. Tijdens het sporten produceren spieren ook hormonen die onze stofwisseling en de hersenen positief beïnvloeden.
Je kunt hiervoor naar een sportschool, vereniging of zelf thuis oefeningen doen (er zijn veel oefenschema's op internet te vinden). Hoewel ik zelf geen sportopleiding heb, kan ik wel met je meedenken en je op weg helpen om de sport of het oefenschema te vinden dat bij je past (je kunt ook de test doen op https://sport.nl/sportwijzer).

Neem de tijd voor ontspanning!

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe en wanneer pas je dat in als de werkdag en/of het gezin veel tijd en aandacht vraagt.
Als dit een echt een probleem is kun je in een vicieuze cirkel terecht komen. Hoe minder tijd er over is voor ontspanning, hoe minder energie je lijkt te hebben en hoe meer tijd het lijkt te kosten om de dagelijkse bezigheden uit te voeren, laat staan om ook nog eens te sporten. Een beetje stress houdt een mens scherp, maar als dit een voortdurende staat van paraatheid betekent, dan verstoort dit je energiebalans, en daarmee ook de hormoonbalans. Ook werkt het andersom: een hormonale disbalans maakt je stressgevoeliger.

Een uitleg hiervan:
Onder invloed van stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit helpt ons om alert te zijn en onmiddellijk in actie te komen als dat nodig is, een mechanisme dat wij van onze voorouders hebben geërfd. Andere systemen worden op dat moment even in de wachtstand gezet, omdat de noodsituatie voorgaat om te kunnen overleven. Het is wel de bedoeling dat deze "toestand" tijdelijk is, anders blijven die andere systemen in de wachtstand staan. Hormonen werken continu met elkaar samen elkaar en aangezien cortisol een hormoon is kan dit invloed hebben op bijvoorbeeld de geslachtshormonen (overgang), het hormoon insuline (overgewicht), melatonine (slaap) en serotonine (geluksgevoel).
Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een optimale draagkracht: draagkracht is de optelsom van geestelijke en fysieke veerkracht. Hoe groter je draagkracht, hoe beter je bestand bent tegen stress én hoe beter je weet wat je zélf kunt doen om met stress om te gaan. Welke vorm van ontspanning je kiest maakt eigenlijk niet zoveel uit. De eerste stap is dat je stilstaat en de tijd neemt voor jezelf. Samen met jou zoek ik graag uit wat hierbij voor jou de beste aanpak is.

"De zoektocht naar wat je wilt vinden en wat het best bij je past is misschien nog wel mooier dan het bereiken ervan"
(Bron: Menoproof, Wilma Smit en Pauline Ottevanger")
Huinerbroekweg 2
3882 MD, Putten
tel. 06-40342419
info@femmevitale.nl